Nabolagshuset som beredskapspunkt - vi setter i gang

DSB har gitt ut en veileder om krig og krise i norske kommuner. I den står det om ukrainske kommuners viktigste grep: å opprette fysiske møteplasser der folk kan få strøm, varme, vann og noen å snakke med, når alt annet svikter. Vi tenkte umiddelbart: Det er jo det nabolagshusene allerede gjør.

Jun 19, 2026

Nylig lanserte DSB en ny veileder til norske kommuner og fylkeskommuner om deres roller og ansvar i krig og krise. I veilederen trekkes erfaringene fra Ukraina fram: Over 10.600 såkalte "Uovervinnelighetspunkter" er i drift i Ukraina - steder der innbyggerne kan få tilgang på strøm, vann, varme, informasjon og noen å snakke med. DSB peker på at Norge bør lære av disse erfaringene.

Det vil vi bidra til. Forrige uke samlet vi aktører fra hele landet til en digital samling om nabolagsberedskap. Deltakere fra DSB, Røde Kors, Trysil NU, Arctic Mayors Forum, OBOS Samfunnsarena og Noregs Ungdomslag delte kunnskap og erfaringer. Bildet som tegnet seg var tydelig: Nabolagshusene fungerer allerede som beredskapspunkter: under ekstremværet Hans, under pandemien og i mange hverdagskriser. Vi kaller det bare ikke beredskap.

Nå vil vi sette det i system.

Vi inviterer nabolagshus som ønsker å utvikle seg som lokale beredskapsnoder til å bli del av en arbeidsgruppe. Målet er å utvikle konkrete modeller, dele erfaringer og bygge et felles språk for nabolagshusenes rolle i beredskapsstrukturen - lokalt og nasjonalt.

Er ditt hus interessert? Ta kontakt med Sofie Furu eller Mette Øinæs Habberstad som jobber med Arena for Nabloagshus.