Vi i SoCentral jobber i mellomrommene – der ingen har et tydelig mandat, men hvor samfunnet trenger at vi i samarbeid kan skape løsninger som verken det offentlige, næringslivet eller sivilsamfunnet får til alene. Vi trenger flere som vil og kan jobbe på denne måten.
Derfor har vi gledet oss til å dele en nyhet; nå planlegger vi en ny mikroutdanning i samfunnsutvikling, sammen med NMBU - Norwegian University of Life Sciences, Kybri AS og Pådriv Oslo
Dette kurset er for deg som er nysgjerrig på å lære om samarbeid med andre som har ulik erfaring og kompetanse, og hvorfor det er en nøkkel for å få til store endringer i samfunnet. Men ikke minst - hvordan nettopp du kan ta en rolle i få det til å skje.
Er det nok interesse setter vi i gang i 2026! Les mer og meld din interesse her
Kurset gir en teoretisk og praktisk innføring i verktøy, tankesett og metodikk som er viktige når man jobber med utvikling av komplekse samfunnsutfordringer og hverdagsdemokrati.
Utdanningen er transfaglig fordi vi må vise og forstå at vi må gå utover tradisjonelle faggrenser for å løse komplekse problemer, gjennom et godt samarbeid mellom utdanningsløp og arbeidsliv. Dette innebærer at ulike fagdisipliner ikke bare skal samarbeide, men også integrere kunnskap og metoder for å skape ny innsikt og løsninger. I en transfaglig prosess involveres ofte ikke-akademiske aktører, som sivilsamfunn, næringsliv eller innbyggere, for å sikre en helhetlig forståelse og mer effektive tiltak. Deltagerne vil jobbe med konkrete, reelle case (problemstillinger) som en del av utdanningen.
Det vil være fire digitale samlinger i emnet. I den første samlingen vil deltagerne få en teoretisk og praktisk innføring i tankesett, arbeids- og prosessverktøy, samt en introduksjon til de case det skal jobbes med som en del av utdanningen. Mellom samlingene vil det være gruppearbeid (arbeid med case) under veiledning. I mellom de to samlingene vil deltagerne jobbe med å forstå og løse valgte case sammen. På den andre samlingen vil læringen bli satt i en større sammenheng, med et spesielt fokus på hvordan den nye kunnskapen og kompetansen kan bli tatt i bruk i og utenfor egen arbeidsplass.
Undervisningen vil i stor grad bruke reelle eksempler og problemstillinger som deltagerne kan jobbe videre med og som gir dem kunnskaper og ferdigheter de kan bruke direkte i sin arbeidshverdag. Det vil også brukes flere forelesere som vil gi deltagerne et transfaglig perspektiv i sitt arbeid.